Poblat de La Estrella

8789-peiro

Ruta lineal senzilla que transcorre al llarg del límit entre València i Aragó, a la vora del canyó del riu Montlleó, i en la qual visitem el poblat abandonat de La Estrella. La fem el segon dia d’un cap de setmana senderista, com a excursió complementària a una considerablement més dura ascensió del Penyagolosa, que hem fet el dia anterior. La ruta és fàcil de seguir, es fa per pista i camins forestals, i hi trobem senyals de PR i dibuixos d’estreles que indiquen el camí al poblat.

Data de realització: diumenge 10 de juliol de 2016
Longitud: 10,5 quilòmetres
Altura mínima: 806 metres
Altura màxima: 1.033 metres
Desnivell acumulat: 226 metres
Dificultat: fàcil
Temps: 3 hores i 48 minuts (comptant parades)
Track GPS

TRAM 1: Aproximació en cotxe al punt d’inici

Eixim de Vistabella del Maestrat en cotxe per la CV-170 en direcció al santuari de Sant Joan de Penyagolosa. En passar per les cases d’Alforí hi ha un creuament: a l’esquerra aniríem en direcció a l’ermitori de Sant Joan, però nosaltres anem a la dreta, seguint un senyal que indica el Santuari de La Estrella, per la CV-1720. Al cap d’uns centenars de metres trobem un altre cartell al santuari i eixim de la carretera principal per a tirar a l’esquerra per eixe camí. Al cap d’una estona arribem a un aeròdrom. No el travessem, sinó que anem a l’esquerra vorejant la pista d’aterratge-enlairament per una pista forestal, que, si seguírem íntegrament, ens permetria arribar fins a La Estrella en cotxe. Tanmateix, com que volem caminar, nosaltres deixem el vehicle a mitjan camí, a on indica el track, per a anar al poblat a peu recorrent quasi tota la pista i un tros de camí vora el riu.

TRAM 2: Pista forestal – riu Montlleó – La Estrella

Una vegada hem aparcat, seguim a peu pista forestal avall. Al cap de 2 km veem al marge esquerre del camí un pal senyalitzador amb la part superior pintada de groc. Als pocs metres d’eixe pal abandonem la pista girant a l’esquerra per un camí que baixa al riu Montlleó (en castellà, Monleón).

8953-vistes-vall-baixada
El canyó del Montlleó des de la pista
8837-pal-groc-esquerra
En passar el pal, a l’esquerra

Anem fins al llit —està completament sec—, però no travessem el gual cimentat sinó que tornem arrere uns metres per agafar un camí que, de baixada, ens havia eixit a la dreta. Este camí voreja el riu en paral·lel a la pista que havíem abandonat, i està entre esta i el riu. Es tracta d’un tram bonic, reblit de vegetació, a on crida l’atenció la presència d’arbusts com el boix o arbres com el ginebre. Fa la impressió que antigament el camí era més ample i s’ha estretit per l’efecte del temps i la invasió de vegetació.

8962-senda-parallela
Tram bonic en paral·lel a la pista
8777-cami-boix
Hi destaquen el boix i el ginebre

El camí ens aboca a una revolta del riu, a on trobem una vora arenosa i una platja de cudols i roques. Caminem este tram per dins del llit. En eixe moment no la veem, però a la dreta, en una paret de roca, hi ha una font: una canella, un tant elevada, que ix la paret. L’advertirem a la tornada, però està seca; només una part de la paret suma una poca humitat, al voltant de la qual revolen les vespes. Ens adonarem també que hi ha una canonada negra que passa per davall de la font, dissimulada en la paret de roca. Tornem a eixir a un camí a la mateixa vora del riu en què estàvem (seguim tenint el Montlleó a la nostra esquerra). Mig quilòmetre més avant ens reincorporem a la pista.

8967-travessar-riu-pedres
Travessem entre cudols i roques
8971-tornar-a-pista
Tornem a la pista

Al cap d’1 km la pista travessa el riu per un gual cimentat. En travessar-lo, eixim de terres valencianes per a entrar en Aragó. Pocs metres després trobem el cementeri de La Estrella, que està als afores del poble. Aguaitem per damunt de la paret i dins només veem brossa i restes d’alguna làpida. Vora el cementeri hi ha un camí. A l’esquerra, cap amunt, empalma amb la carretera A-1701 que du a Mosqueruela, el municipi del qual depén la Estrella; però nosaltres anem a la dreta, cap avall, per a entrar en el despoblat (hi ha una estrela pintada en terra que ens ho indica).

8975-travessar-gual-frontera
Travessem el gual cimentat
8981-fatxada-cementeri
Façana del cementeri de La Estrella

De seguida el vorem, al fons. De primer passem per unes eres —el camí passa per damunt de l’antic empedrat d’estes, encara se n’aprecia una part—; tot seguit passem vora un antic peiró. Ens acostem de primer a la plaça del poble, presidida per un arbre i entapissada de brossa. Ens donen la benvinguda una caterva de gats. També veem a Sinforosa, una anciana octogenària que viu en La Estrella amb el seu marit, Martín. Ells són els dos únics habitants permanents del poble. També hi ha la furgoneta d’una parella que ha estat uns dies allí. Xarrem un poc amb ells.

8985-entrada-la-estrella
Entrada a La Estrella
8990-placa-jeep
Plaça de La Estrella
8818-fatxada-esglesia
Santuari de La Estrella
9002-carrers-la-estrella
Cases de La Estrella

Eixim del poble per a on havíem entrat i baixem al llavador a dinar a recer del sol. Amb el permís de les vespes, bevem amb l’aigua de la font i ens refresquem un poc. En acabant, tornem al nucli urbà a pegar una volta pels carrers sense pavimentar. Observem que s’hi han restaurat algunes cases. L’església està tancada. Com és l’hora de dinar i no volem molestar, ens quedem sense vore-la per dins.

8998-llavador-la-estrella-general
Llavador

TRAM 3: La Estrella – punt d’inici

Per a mamprendre el camí de tornada, no eixim exactament per a on hem entrat a La Estrella, sinó que tornem cap al llavador i travessem el riu per un pont molt bàsic fet de ferro i formigó. Observem que a l’altra banda hi ha una casa nova; ens han contat que els propietaris pensen traslladar-se a viure allí quan es jubilen. Enmig del llit veem que, en recte, una senda continua amunt per l’altra banda del riu, però nosaltres no la seguim. Sense eixir del tot del llit, tirem per la dreta, per un «camí» de cudols que pareix aplanat per alguna màquina, probablement l’excavadora que hem vist al costat de la casa nova.

8828-cami-aplanat
Tirem per la dreta pel camí aplanat

En pocs metres arribem de nou a les eres de La Estrella i continuem pel camí que ja hem recorregut, però a la inversa, per a tornar al cotxe. Durant la tornada, com que anem tot el temps cara amunt i estem en juliol, la calor es fa notar, però aguantem com uns campions.

8840-bosc-tornada
Tornada per la mateixa pista
mapa-la-estrella
La ruta sobre el mapa

3 respostes a “Poblat de La Estrella

1. Hola Josep LLuís, he tingut la sort de poder passar una nit, amb el companys del Club de Muntanya de Vistabella, a la Estrella, en el marc d’una ruta de dues jornades que ens va portar de Vistabella fins Mosqueruela i la Estrella el primer dia i de la Estrella a Vistabella el segon, i per a mi lo millor de tot va ser poder dormir en eixe indret, on es respira una energia especial, espere que algú agafe el relleu a Martín i Sinforosa i es segueixa mantenint tan ben conservada aquest poblat.

M'agrada

2. Hola Dani! Passar una nit en La Estrella deu ser una experiència bonica. Estic segur que allí les estreles es veuen molt bé. Jo, estant allí, m’imaginava la vida que pot haver tingut el poble, amb eixe riu tan ample ple d’aigua i amb les cases habitades. Als dos habitants, sí que pareix que els agafaran el relleu, entre la parella de jubilats que comente en la crònica i aquells que tinguen les cases restaurades com a segona residència.