Penyagolosa per la canal i riu Carbo

8838-penyagolosa-paret-sud

En esta ambiciosa excursió estival pel Maestrat visitarem el bonic barranc de la Pegunta, ascendirem al cim Penyagolosa per la paret sud o canal, ens acostarem fins al riu Carbo a banyar-nos baix de la cascada i tornarem pel GR-7 fins a l’ermitori de Sant Joan de Penyagolosa.

Data de realització: dissabte 9 de juliol de 2016
Longitud: 25,66 quilòmetres
Altura mínima: 896 metres
Altura màxima: 1.813 metres
Desnivell acumulat: 1.300 metres
Dificultat: difícil
Temps: 11 hores (comptant parades)
Track GPS

TRAM 1: El Planàs – barranc de la Pegunta – encreuament de pistes

La nit anterior a l’excursió la passem en el Planàs del Penyagolosa, una àrea d’acampada que està vora el camí de Sant Joan de Penyagolosa un quilòmetre abans d’arribar a l’ermitori, a mà dreta. Per als interessats en pernoctar allí, convé tindre en compte que si voleu plantar tenda heu de sol·licitar-ho per telèfon amb prou dies d’antelació.

Al matí següent, comencem la ruta des del Planàs. Uns metres abans d’arribar a l’ermitori trobem la pista forestal que du al barranc de la Pegunta. És el punt de partida habitual per als que pugen al Penyagolosa, i hi trobareu un monument en referència al cim i un pal senyalitzador. Entrem per eixa pista i, al cap d’uns 500 m, n’eixim per una senda a la dreta, al costat d’un cartell informatiu que ens dóna la benvinguda al barranc. La Pegunta és un lloc bonic i captivador, que acull diverses espècies vegetals d’interés, com ara el teix, el grévol, el ginebre… Al llarg del camí trobareu cartells explicatius de les plantes més destacades. Hi corre un rierol que, per primera vegada, trobe sec.

8805-pista-a-pegunta
Pista al barranc de la Pegunta
8809-pegunta
Barranc de la Pegunta

TRAM 2: Encreuament de pistes – canal i cim Penyagolosa

Pugem pel barranc en direcció sud, per una senda. N’obviarem una altra que vira a la dreta, en què s’indica l’ascensió al Penyagolosa, i anirem en recte, lleugerament a l’esquerra (SE). Esta senda s’eixamplarà per a convertir-se en un camí a on trobem un cartell de propietat privada i prohibició de collir bolets.

8812-cami-pegunta-encreuament
La senda s’eixampla

En el km 3,4 arribem a una tanca de ramat; la travessem i ens trobem en un encreuament de pistes a on hi ha diversos pals indicadors. A la dreta, amunt, aniríem al cim; també es pot anar a l’esquerra. Però nosaltres anem recte i agafem la pista del Mas Quemado que tenim just davant i va cap avall (S). A partir d’ací començarem a pegar una llarga volta al Penyagolosa, amb l’objectiu d’atacar-lo per la cara sud.

8814-encreuament
En l’encreuament, recte pista avall

Al cap de quasi 3 km (km 6,2) en una revolta, abandonem la pista eixint en recte, seguint les marques d’un PR. Ací la senda descendix i, al cap de 300 m (km 6,5) aboca de nou a la pista, la qual travessem. De seguida vira direcció oest, a la dreta, sense arribar a la masia del Collado. Vorem el mas des de dalt, a la nostra esquerra, des d’una certa distància.

8823-eixim-PR
Abandonem pista seguint el PR
8832-mas-de-llarg
Virem a l’oest, prop de la masia

Passem vora una paret en què veem un cartell indicador de la cova del Sastre, que segons pareix és un abric. Prompte vorem la impressionant paret sud del gegant de pedra (foto inicial). Després d’un parell de quilòmetres de senda ascendent direcció oest, ens trobem pràcticament davant de les diverses canals, dubtem quina hem d’agafar i en quin punt exacte hem d’atacar el cim, ja que portem diversos tracks i cada un puja per un lloc diferent. Sobre el terreny no veem cap marca que ixca de la senda.

8834-cova-sastre
Cova del Sastre

Finalment (km 9,9) eixim de la senda a la dreta, amunt, de manera un poc intuïtiva. Prompte trobem alguna fita ací i allà, i un indici de senda. Finalment queda clar que la canal que hem d’agafar és la de més a la dreta. Fem una primera grimpada (km 10,2) que no és pròpiament la canal. Ja hem guanyat altura i anem cap a la dreta, buscant algun altre senyal o fita. Zigzaguejant i anant en direcció N-NE pel que pareix una senda, ens anem acostant cap a la impressionant canal roja per a on hem d’escalar.

8839-canals
Davant de les canals
8844-nostra-canal
Divisem la nostra canal

És en este punt a on ens posem el casc: en una ascensió tan vertical com esta, és un element necessari que pot evitar un disgust. De fet, al cap de pocs metres de canal, una pedra cau al cap d’una companya; l’incident no passà de ser una anècdota, però sense el casc hauríem tingut un disgust.

8856-inici-canal-gran
Ens posem el casc als peus de la canal

Al començament de la canal veem que està obstruïda per una roca, que salvem anant un poc cap a la dreta. Poc després, ens adonem que no estem a soles: una cabra es passeja per allí i pareix que no ens té por, així que li tirem unes quantes fotos. Al final de la canal, quan no es pot continuar més, trobem instal·lada una cadena que ens facilita el pas. Quan ja estem quasi dalt, una altra sorpresa aguaita entre les roques: esta vegada una xica amb una granota blava amb l’anagrama de la Generalitat Valenciana; és la guarda forestal de la caseta del cim.

8735-formiguetes-canal
Les formiguetes pujant la canal (foto de Xavier Mañes)
8721-cabra
La cabra curiosa (foto de Xavier Mañes)
8878-arrere-canal
Vista arrere en la canal

TRAM 3: cim Penyagolosa – encreuament del camí del Pla de la Creu – cascada del Carbo

Després de disfrutar de les vistes, descendim del cim en direcció nord per la senda habitual de pujada/baixada al Penyagolosa. Passem pel refugi lliure de la caseta de l’Ombria. Arribem a una pista (km 12,6), el camí del Pla de la Creu, a on hi ha una gran pedra enmig del camí que recorda a un menhir, i tirem a l’esquerra (O), en direcció a la Masia Cambreta.

8886-caseta-des-de-cim
Foto típica des del cim
8894-vista-nostre-recorregut
Vista del recorregut que hem fet (SE)
8904-pista-esquerra
Esquerra, direcció Masia Cambreta

Ens estalviem un tros de pista eixint per una senda a l’esquerra, però prompte hi tornem. Trobarem un cartell que indica la nevera del Penyagolosa a l’esquerra, però no hi anirem i seguirem pista avall.

8907-drecera-senda
Eixim per una senda a l’esquerra

Al cap d’uns quilometres de camí divisarem a la nostra dreta (N) l’impressionant Cingle de Mercen. Passem vora la masia homònima, a on la pista està tallada al pas dels cotxes. Botem fàcilment el filferro i al cap de 200 m, per tal d’estalviar-nos un tros de pista, agafem una senda que ix a l’esquerra del camí i que no està indicada. Al principi no pareix una senda, però quan ens adinsem hi trobem fites que ens indiquen clarament el camí. Com que hi deu passar poca gent, està envaïda per la vegetació, amb la qual cosa no estalviem temps, ja que ens reincorporem a la pista al mateix temps que altres companys que no han agafat la drecera (km 16,5).

8911-cingle
Cingle de Marcen

Continuem descendint per la pista, amb calor i ganes de beure i banyar-nos. Passem per la Masia de Perico, que discorre ja pel GR-7; tanmateix, prompte eixim del GR per una triscada senda que baixa fins al riu Carbo, seguint un cartell de fusta que indica cascada. Veem alguns masos abandonats i passem per construccions abocades al riu, probablement molins.

8918-mas-perico
Passem per la masia de Perico

Prompte sentim la remor de l’aigua i de les veus de la gent que està banyant-se. Baix, anant a la dreta, trobem la cascada del Carbo, un xorro d’aigua d’uns vint metres que cau a un toll. El lloc és simplement preciós, i banyar-s’hi és un plaer —si tolereu l’aigua gelada, clar.

8921-cascada-carbo
Divisem la cascada del Carbo
8924-toll-carbo
El toll del Carbo. Ens banyem en l’acte

TRAM 4: Cascada del Carbo – ermitori de Sant Joan de Penyagolosa

Una vegada resfrescats, dinats i descansats, pugem per la mateixa senda —amb una lleugera variació, tots els camins porten a Roma— fins a reincorporar-nos al GR. Llavors tirem a l’esquerra i tornem a la masia de Perico. Esta vegada, només passar la masia tirem cap a l’esquerra, vora un mur en què, si vos fixeu, voreu un senyal roig i blanc, que ara seguirem.

8934-tornada-mas-perico
En passar el mas, a l’esquerra pel GR

Poc després veem un pal indicador que indica la direcció a Sant Joan de Penyagolosa, que és a on anem. Tenim per davant uns 3 km de senda ascendent direcció NE que se’ns fan un poc pesats a causa de la calor. A mitan camí, trobem una bústia a on es poden deixar notes. Anem passant a l’altre vessant del cingle i apreciem les vistes del canyó del Carbo i dels masos que hi ha a l’altra banda, en les altures (probablement la masia Maluendas i el mas de los Juanes).

8765-mas-altra-banda
Masos en les altures (foto de Xavier Mañes)

Hi ha un moment en què una pintada de GR no massa afortunada ens fa abandonar la senda bosc amunt, però prompte esmenem l’error i tornem al solc. Finalment arribem al final d’una pista (km 22,9), que seguim. Al principi planeja però després ascendix. Pel camí trobem a muntó xicotets fòssils, aparentment mol·luscs bivalves. En el km 23,7 ens estalviem un bon tros de pista eixint per la dreta per una senda que coincidix amb el GR (està molt triscada i val la pena agafar-la). Prompte eixim al camí de Sant Joan de Penyagolosa, que agafem a la dreta.

8941-empalmar-pista
Eixim al camí, a la dreta

En uns 2 km de baixada suau arribem a Sant Joan de Penyagolosa, a on apaguem el GPS. Satisfets, estirem els músculs i ens fem unes merescudes cerveses en el bar de l’ermitori abans de tornar al Planàs.

mapa-penyagolosa-canal
La ruta sobre el mapa

3 respostes a “Penyagolosa per la canal i riu Carbo

1. Espectacular recorregut Josep Lluís, la cara sud de Penyagolosa es brutal, aixó si, una mica masoquistes de fer-lo al estiu 😉 menys mal del toll de la Cascada del Carbo i les cerveses de l’ermitori. Felicitar-vos també per lo de pujar amb casc, la canal cada volta és més freqüentada per lo que el risc de caiguda de pedres, a part de les que tiren les cabres, és més gran, i molta gent puja sense casc, és més jo l’última volta que vaig pujar per la canal, quan vaig arribar dalt hi havia un xic llençant pedres penya-segat abaix, se’n va a anar a casa amb un bon, però educat, això sí, puro 😉
    Hi havia algú controlant l’acampada al Planàs?, si és així m’alegre, en 2011 no hi havia ni el tato, i allò era un descontrol de gent acampada i fent foc, a més de quatre wc. per a el més del centenar de persones que hi havíem allà (així que imaginat on anava a fer les seues necessitats la majoria de la gent), que dies després hem vaig assabentar de que la l’empresa encarregada de buidar el pou cec deixava de pujar a buidar-lo per desavinences amb la Generalitat…en fi, que em vaig jurar que no tornaria mai més a acampar allí.

Salutacions, i perdona per el rotllo 😉

M'agrada

2. La palissa valgué la pena, Xavier. Gràcies per idear la ruta i per les fotos que aportes a este blog!

Gràcies pel comentari, Dani, no és cap rotllo: els comentaris enriquixen el blog. La veritat és que amb calor sempre costa més caminar, però des que es proposà l’excursió fins que es fixà una data va passar algun temps, perquè volíem coincidir tot un grup de gent. També és de veres que amb menys calor no m’haguera atrevit a tirar-me a l’aigua! (ja vaig vore en el teu blog que coneixes la cascada del Carbo, que li havien llevat la instal·lació i no es podia rapelar). Quant al casc, crec que la seguretat mai sobra i és bo que informem dels perills a qui ens llig, com tu també fas. Pel que fa al Planàs, jo només hi he estat eixa vegada, i vaig eixir molt satisfet: només estàvem nosaltres i tres o quatre famílies (molt agradables, ens deixaren brases i graelles!), la caseta dels banys estava neta, hi havia pica per a escurar i llavar-se, i unes dutxes (això sí, amb la carxofa trencada). Supose que si s’ompli molt i fa temps que no netegen, la cosa canvia. No vaig vore a ningú que controlara, i potser no hi passen molt a sovint. A mi no em preocupava perquè dorm en furgoneta, però una parella preferí no vindre a dormir perquè no obtingueren el permís d’acampada a temps.